در سال 2022، بخش گردشگری گرجستان به شدت به بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه متکی بود. مجموع سهم روسیه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان 62 درصد از کل سفرهای بین المللی را تشکیل می دهد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این کشورها هزینه های نسبتاً پایینی در هر بازدید داشتند. به طور متوسط، بازدید کنندگان از روسیه برای هر بازدید 2240لاری بازدیدکنندگان از ترکیه 1636 لاری ، بازدیدکنندگان از ارمنستان 757 لاری و بازدیدکنندگان از آذربایجان به طور متوسط 1447 لاری برای هر بازدید هزینه کردند. در مقایسه، در میان برترین بازارهای منبع گردشگری در سال 2022، عربستان سعودی، اسرائیل و قزاقستان بالاترین میانگین هزینه در هر بازدید را داشتند. بازدیدکنندگان عربستان سعودی به طور متوسط 5391 لاری در هر سفر، بازدیدکنندگان از اسرائیل 3781 لاری و بازدیدکنندگان از قزاقستان 3387 لاری هزینه کردند. با این حال، این کشورها علیرغم هزینه های بالاتر، تنها 10 درصد از کل بازدیدهای بین المللی را به خود اختصاص داده اند. بر این اساس، یکی از چالش های اصلی در جذب گردشگران پرهزینه به گرجستان، تنوع بخشیدن به بازارهای منبع گردشگری بین المللی است.
شکل N1. هزینه های گردشگری بین المللی بر اساس کشور، 2019-2021 (میلیارد دلار آمریکا) / منبع: سازمان جهانی گردشگری
جذب گردشگران بین المللی با هزینه های بالا و ایجاد تنوع در بازارهای هدف از اولویت های اصلی توسعه گردشگری گرجستان است. این هدف در استراتژی توسعه گردشگری گرجستان 2025، برنامه دولت 2021-2024 و چارچوب برنامه ریزی شده برای اصلاح بخش گردشگری گنجانده شده است. اصلاحات فوق با هدف ارتقای کیفیت خدمات توریستی، حمایت از حقوق مصرف کننده و اجرای استانداردهای ایمنی در تلاش برای جذب بازدیدکنندگان پر هزینه به کشور و افزایش درآمد حاصل از بازدیدهای بین المللی انجام می شود.
با توجه به موارد فوق، هدف این مقاله ارزیابی پیشرفت گرجستان پس از همه گیری در جذب مسافران پر هزینه و تحلیل روندهای جهانی در این راستا است. به منظور شناسایی بازارهای مبدا گردشگران پرمصرف، کشورهایی را با بالاترین هزینه گردشگری خروجی و میانگین هزینه در هر بازدید مشخص می کنیم.
شکل N2. هزینه های گردشگری بین المللی در هر سفر، بر اساس کشور مبدا، 2021 (دلار آمریکا) / منبع: سازمان جهانی گردشگری
چین یکی از سریع ترین بازارهای رو به رشد جهان برای گردشگری بین المللی است. علیرغم کاهش 58 درصدی هزینه های گردشگری خارج از کشور در طول همه گیری، در سال 2021، چین همچنان کشور پیشرو در این زمینه بود. ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن آلمان و فرانسه قرار دارند. علاوه بر این، نرخ بهبود گردشگری خارجی برای چین در سالهای 2019-2021 41 درصد، برای ایالات متحده 43 درصد، و برای آلمان و فرانسه به ترتیب 51 درصد و 69 درصد بوده است.
در میان 15 کشور اول از نظر هزینه های گردشگری بین المللی، امارات متحده عربی (118 درصد)، قطر (106 درصد) و عربستان سعودی (80 درصد) بیشترین بهبود را در دوره پس از همه گیری تجربه کرده اند. همچنین شایان ذکر است که کشورهای اتحادیه اروپا از نظر هزینه های گردشگری خارج از کشور رتبه بالایی دارند (5 کشور از 15 کشور برتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند).
به طور کلی، ارزیابی روند گردشگری جهانی اهمیت و پیشرفت کشورهای آسیایی و خاورمیانه را در گردشگری بینالمللی نشان میدهد، در حالی که نشاندهنده وضعیت نسبتاً ضعیف کشورهای غربی (ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، کانادا و سایرین) در سال 2021 است. در مقایسه با موقعیت آنها در سال 2019.
بر اساس میانگین هزینه در هر سفر، گردشگران کره جنوبی بیشترین هزینه را در بین مسافران بین المللی دارند. همچنین چین در فاصله سالهای 2019 تا 2021 افزایش قابل توجهی 151 درصدی را در میانگین هزینههای گردشگری خروجی خود تجربه کرد و جایگاه دوم را با مبلغ قابل توجهی 4125 دلار به دست آورد. علاوه بر این، افزایش قابل توجهی در میانگین هزینهها در امارات متحده عربی (198٪)، هند (96٪) و عربستان سعودی (82٪) در این دوره مشاهده شد. این افزایش در میانگین هزینه بازدیدکنندگان از خاورمیانه و آسیا با سهم رو به رشد هزینه های آنها در بازار جهانی هماهنگ است. در میان کشورهای برتر اروپایی، فرانسه (2533 دلار)، بلژیک (1705 دلار) و اسپانیا (1688 دلار) با بالاترین میانگین هزینه در هر سفر برجسته هستند.
شکل N3. سفرهای بین المللی بازدیدکنندگان بر اساس کشور، 2019-2022 / منبع: اداره ملی گردشگری گرجستان
با شناسایی بازارهای اولیه برای گردشگران پرهزینه در سراسر جهان، بررسی روندهای خاص در گرجستان ضروری می شود. ارزیابی موضوع جذب مسافران پرهزینه به گرجستان مستلزم بررسی همه جانبه شاخصهای مختلف از جمله بهبود گردشگری در دوران پس از همهگیری، درآمد حاصل از گردشگری، میانگین هزینههای بازدیدکنندگان بینالمللی در هر کشور و مدت زمان بازدید آنهاست.
در سال 2019-2022، تعداد بازدیدهای بین المللی از گرجستان 61 درصد بهبود یافت (2019: 7.7 میلیون، 2021: 4.7 میلیون). علاوه بر این، یک روند مثبت قوی در دریافت های گردشگری بین المللی وجود دارد. در سال 2022، این رقم به 3.5 میلیارد دلار افزایش یافت که افزایش 7 درصدی نسبت به مقدار در سال 2019 بود. در همین مدت، میانگین مدت بازدیدهای بین المللی از 4 شب در سال 2019 به 6 شب در سال 2022 افزایش یافت. تا سال 2022، میانگین هزینه در هر بازدید از 1102 لاری در سال 2019 به 2298 لاری افزایش یافته است. افزایش درآمدهای سفرهای بینالمللی را میتوان به تأثیر جنگ روسیه و اوکراین و هجوم مهاجرانی که از روسیه، بلاروس و اوکراین به گرجستان میآیند نسبت داد.
با توجه به تنوع بازارهای مبدا بازدیدکنندگان بین المللی، مهم است که بر وابستگی شدید گرجستان به بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه تاکید شود. بر اساس نمودار N3، تقریباً 60 تا 70 درصد از کل بازدیدها در سال های 2019 و 2022 به کشورهای همسایه نسبت داده شده است. سهم بازدیدکنندگان از کشورهای اتحادیه اروپا بدون تغییر باقی مانده است، در حالی که سهم بازدید از سایر کشورها 10٪ افزایش یافته است. کاهش سهم بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه طی سالهای 2019-2022 را میتوان به کاهش قابل توجه 90 درصدی تعداد گردشگران آذربایجانی مرتبط دانست. کاهش جریان گردشگران از آذربایجان در سال 2020 را می توان به تاثیر همه گیری کووید-19، به ویژه بسته شدن مرز زمینی آذربایجان با کشورهای همسایه اش نسبت داد. این تعطیلی منجر به کاهش چشمگیر تعداد گردشگرانی شد که از آذربایجان به گرجستان می آمدند شد. از نظر افزایش سهم بازدیدکنندگان از کشورهای دیگر، افزایش قابل توجهی در تعداد بازدیدکنندگان از بلاروس (97 درصد افزایش)، قزاقستان (16 درصد افزایش)، عربستان سعودی (60 درصد افزایش) و اسرائیل (افزایش) مشاهده شده است. علاوه بر این، پس از شروع جنگ بین اوکراین و روسیه در سال 2022، تعداد بازدیدکنندگان روسیه و بلاروس افزایش قابل توجهی داشته است.
شکل N4. میانگین هزینه و مدت اقامت، بر اساس کشور، 2022 / منبع: اداره ملی گردشگری گرجستان
بر اساس دادههای سال 2022، توزیع بازدیدکنندگان بینالمللی بر اساس کشور نشان میدهد که 10 کشور برتر، 84 درصد از کل سفرهای بینالمللی را تشکیل میدهند.
برای ارزیابی پیشرفت فعلی کشور در جذب بازدیدکنندگان پرمصرف، ارزیابی میانگین هزینه ها و مدت اقامت بازدیدکنندگان از بازارهای اصلی و مقایسه آنها با کشورهای شناسایی شده در سطح بین المللی بسیار مهم است. در میان 10 کشور برتر، بازدیدکنندگان از عربستان سعودی (5391 لاری)، اسرائیل (3781 لاری) و قزاقستان (3387 لاری) بالاترین میانگین هزینه را دارند. در مورد بازدیدکنندگان از بلاروس و اوکراین، الگوی هزینههای بالاتر آنها به مدت طولانیتر از متوسط بازدید مربوط میشود. هزینه های آلمان (2996 لاری) بالاترین هزینه را در میان سه کشور عضو اتحادیه اروپا داشت. شایان ذکر است که در میان بازارهای منبع برتر بازدیدکنندگان بینالمللی در گرجستان در سال 2021، کشورهایی مانند اسرائیل (1070 دلار)، بلاروس (1178 دلار)، عربستان سعودی (1447 دلار) و کشورهای عضو اتحادیه اروپا (فرانسه - 2543 دلار)،
نتیجه:
بدیهی است که علیرغم بهبود تدریجی گردشگری در طول دوره پس از همهگیری، همراه با افزایش درآمد حاصل از گردشگری بینالمللی، میانگین مدت اقامت و هزینههای هر سفر، همچنان چالشهای مرتبط با تنوع بخشی به بازارهای مبدا وجوددارد. اصلاحات برنامه ریزی شده در بخش گردشگری با هدف تنوع بخشیدن و افزایش کیفیت خدمات توریستی با هدف جذب تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان پرهزینه به کشور انجام می شود. بر اساس ارزیابی کشورهایی که در مقیاس جهانی هزینه بالایی برای گردشگری بینالمللی دارند و با توجه به ارتباطات موجود گرجستان، جذب گردشگران پرهزینه از کشورهای هدف غرب بسیار مهم است.
منبع:پایگاه خبری جورجیا تودی
تاریخ: 17 آگوست 2023
https://georgiatoday.ge/attracting-high-spending-international-tourists-to-georgia/
نظر شما